sâmbătă, 20 august 2011

Slunj-Rastoke - satul în formă de ... Veneția

Satul cu mori de apă de la Eftimie Murgu pe care l-am văzut la Bogdana are un frate în Croația, în apropiere de Slunj și se numește Rastoke. Merită să te abați de la autostradă -care există și este impecabilă cum este în orice stat normal- și să o iei hai-hui prin zone ascunse turistului a cărui destinație este doar malul mării de pe coasta croată. 

Se ajunge ușor în zona acestui sătuc, și este imposibil să nu-l observi, chiar dacă șoseaua trece oarecum pe lângă el. Îl protejează printr-o curbă largă pe un pod:


Lăsăm caii putere să se refacă după goana de pe autostrăzile vecinilor nostri unguri/croați și o luăm la plimbărică prin Rastoke. Sub pod cineva pescuia.


 Probabil că își pregătea cina.


La intrarea în Rastoke găsim niște panouri. Unul ne anunța despre ce am putea mânca prin zonă: pește, miel la proțap (în panou seamană cu o șopârlă uriașă :))  sau o peka - tocana croato-dalmațiană)


Despre peka pot să vă spun că în general există regula că nu se pregătește decât pentru un număr minim de porții (2 sau 4) și neapărat trebuie comandată cu câteva ore înainte. Din câte am înțeles eu este nevoie de pregătirea jarului pentru cuptor (cuptor de ăla tradițional, ca la buna). Din păcate noi nu am încercat nici peka, nici proțapul, niciodată nu am găsit numărul suficient de persoane și oricum comunicare prin Croația este deficitară dacă nu cunoști germană sau italiană. Oricum, am senzația că nici măcar limbile astea nu le cunosc nici ei suficient, dar nah! oameni suntem!

Lângă panoul cu reclamă la mâncare există și un panou cu informații despre fenomenul natural din acest sat, unde se explică pe înțelesul tuturor (din fericire aici exista și o traducere în engleză) cum au luat naștere aceste căderi de apă. O să vedeți mai jos cum satul este construit peste ape a căror cursuri formează mici cascade, una mai frumoasă ca alta!


Trecem podul și privirea ne este acaparată. Nu știu dacă se poate povesti senzația pe care o ai în momentul în care observi cu încântare ingeniozitatea umană împletită cu ingeniozitatea naturii!!

Alei între case

Intrare dinspre apă

Terasă în curtea casei

Aceași terasă împreună cu casa ei :)

Uliță uscată în sat - e puțin comercial/turistică ( "sobe" (-camere-), pizza, cola, fast food)

Vecini

Detaliu

O casă frumoasă, aproape tradițională (la un moment dat o tanti a ieșit din casă și a clătit o crăticioară în apa din fața pridvorului)

Balcon, terasă, uliță

Loc de serandă sub balcon (muzică non stop asigurată gratuit de susurul apei)

Cascadă - cei din Maramureș ar fi amenajat o "mașină de spălat" tradițională - vâltoare parcă-i spune, nu?

Dinamism

Uliță curgătoare și un pod mic


O roată de moară uitată în apă.

La revedere!

12 comentarii:

  1. Zsusza, da, așa-i, este neașteptat de frumos!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce frumos...multumesc pt. calatorie!
    Apropo-in satele romanesti de pe langa granita de vest, tot "sobe" li se spune la camere ;-)

    RăspundețiȘtergere
  3. o locatie pe care datorita voua nu o vom ocoli

    RăspundețiȘtergere
  4. :) Înțeleaptă decizie, mă bucur!! Vă spun sincer că nu veți regreta!

    RăspundețiȘtergere
  5. fataaaaaa, tu esti Ciupanezu?

    http://www.ciupanezul.eu/slunj-rastoke-satul-in-forma-de-venetia.html

    RăspundețiȘtergere
  6. Îți vine să crezi că i se rupe ciupanezului? Ia : http://www.ciupanezul.eu/ruginiu-de-toamna.html

    RăspundețiȘtergere
  7. Ce fain e la ei, stiu sa se ocupe de frumos...

    Faine poze
    Te pupez!

    PS Ar trebui sa fii mandra, ala si-ar dori sa fie tu :))

    RăspundețiȘtergere
  8. Nujt, dar prin câte locuri am fost pe la "ei", întodeauna mi s-a părut frumos. Cu ciudă pentru cât de frumos ar putea fi și pe la noi. Pfffff!

    P.S. Tare!:))

    RăspundețiȘtergere
  9. Foaret frumos satul asta,te-ai cazat acolo,poti sa imi dai niste informatii despre cazare?

    Merci frumos,

    Adriana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adriana, în Croația găsești cazare convenabilă la tot pasul!

      Ștergere